donderdag 24 december 2009

Zwakke plekken

Het mag allemaal zo leuk klinken wat ik hiervoor vertelde, maar het riep even zo zeer kritiek op.  Mijn vader kon dus goed onderhandelen met lastige staatshoofden en dat had resultaat, maar helaas niet voor hemzelf en zijn omgeving. Hij was bepaald niet egoïstisch, maar toch gaven zijn bemoeienissen uiteindelijk veel ergernis bij zijn kinderen.  Geen van de kinderen had nog zin in dat “alles voor het vaderland”, met  eindeloos gezeur en ellende als gevolg. Ieder van ons loste dit op de eigen manier op. Ik weigerde ronduit om voor zulke bovengeplaatste types te werken. Voor niets gaat de zon op en de maan ook, dus dat is voldoende, dat kregen mensen van mij te horen.  Wij bemoeiden ons niet met ze, het was niet lucratief genoeg en accepteerden dat zelfs niet van elkaar. Mijn vader heeft zolang ik hem meemaakte op dit egoïsme lopen mopperen, zonder resultaat. Hij kwam uit een andere tijd, hij had naar onze mening beter net als zijn vader een bedrijf kunnen beginnen en kerken of huizen restaureren, dan werd er ook tegen zijn werk opgekeken, letterlijk. De tijd van de huzaren was voorbij en de tijd van de Kozakken ook, zeiden wij en we appelleerden hierbij aan een ander vrouwelijk staatshoofd in Rusland, die er van die koninklijke standpunten  op na hield. Mijn vader was communist natuurlijk in de oorlog en daarom vonden wij zijn gedrag ook onbegrijpelijk. Al die staatslieden schenen dat wel erg goed te weten,want  een blijk van waardering kwam er nooit. Nee, vrijheid van meningsuiting wordt slecht beloond.



Wat betreft het gratis concert in het Hyde Park, daar is later genoeg aan verdiend. Het was maar goed dat Mick Jagger alleen zíjn bijdrage aan  "het koningschap"op zich nam, want ik heb dat tot nu toe geweigerd en zal dat ook blijven doen.  Ik vind er niks aan, stomvervelend.  En die jurk was dat een idee van de koningin?  Afgedragen en wel?   Ik heb haar vaker in zo'n gewaad gezien en vond het helaas niet erg op zijn plaats.  Ik heb het Engelse koningshuis laten weten, het niet met hun bemoeiienissen  met mijn familie eens te zijn. Uiteindelijk  gedragen kunstenaars zich anders dan koningskinderen. Zo niet, dan is elf miljoen Engelse ponden per jaar wel leuk om mee te beginnen. Goed dit was ik natuurlijk helemaal niet van plan, maar de zon en de maan enzovoort.  Mijn zuster en zwager werden de volgende dag, terug van het concert,  op straat beroofd in Rotterdam. Ook dat ben ik niet vergeten. Bepaalde associaties zijn altijd blijven hangen over dat concert.  Hier is mijn gratis bijdrage aan dat concert.  Al mag de opbrengst wat mij betreft naar een organisatie gaan, die zich bezig houdt met de bevordering van de constitutionele monarchie in Engeland. En de commissie mag Jan of desnoods John genoemd worden.  De koningin is gewaarschuwd geweest door hem, ik ken hem:  als ze zijn dochter inschakelde op wat voor manier dan ook, dan zou ze daar wel eens erge spijt van kunnen krijgen.   Ze luisterde natuurlijk niet, ze nam natuurlijk geen risico's en nam daarmee alle risico's..  En hij kreeg zoals altijd gelijk. Hoewel het concert in het park een en al harmonie en gezelligheid was, duurde dat precies een middag en daarna waren we helaas weer terug bij af.  Uiteindelijk heb ik alles zelf nog eens dubbel en dwars recht moeten zetten.  Veel te recht, maar dat  bleek tenminste afdoende te werken.  Mijn vader en ik dachten vaak hetzelfde, de ideeen die we hadden waren opvallend vaak gelijk. Daarom ga ik daar vanuit.. Dus: " mijn dochter inschakelen voor de monarchie in  Engeland, is net zo iets als Mick Jagger vragen koning te worden in Engeland.

Nogal bizar om deze gedachte in levende lijve voor je te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten