zaterdag 3 oktober 2009

Vele vragen.

Wat was de rol van Prins Bernhard in de oorlog? Hoe vaak heb ik mensen niet horen vertellen, dat hij wel degelijk contact onderhield met de Duitsers? Ja, en wanneer dan en hoe? Kankerende mensen die ik  in de trein ontmoette en mij uitgebreid vertelden, dat ze hem aangegeven hadden en daarna waren weggewerkt.  Het ene verhaal na het andere. Was dat onzin, gekletst, van horen zeggen? Ik geloofde die verhalen maar half, in de oorlog moest je geen contact met Duitsers hebben, want dan was je de vijand zelf? Of niet? Waarom kreeg die man na afloop zoveel medailles? Omdat hij gezellig op de koffie was geweest? Het klopte niet en bracht mij op het idee, dat zo'n contact nog wel andere functies had, dan gezellig leuteren.  Prins Bernhard  bracht de Duitsers tot overgave.Daar is een foto van. Op dat moment zitten zij erbij alsof ze dat accepteren. Ze wisten het al en waren voorbereid, zo lijkt het. Geen bezwaar, we zijn het met elkaar eens. Het lijkt een formaliteit. Vergelijk dat eens met het schilderij van de vrede van Munster, daarbij vergeleken was de vrede met de Duitsers een kwestie van papieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten