donderdag 24 september 2009

Respect?

Dankzij deze komische situatie leerden we elkaar kennen. Ik kan niet op dezelfde manier met mensen omgaan zoals mijn vader. Altijd, ten allen tijde klaarstaan voor mensen die je nodig zouden hebben? Daar geloof ik niet in. Bewijs je zulke mensen wel een dienst? Is het niet beter om maar eens ronduit te vertellen, dat men zichzelf uitstekend kan redden? Is het niet een blijk van juiste inschatting als iemand zijn eigen goede resultaten kan bereiken, zonder hulp? Is dat niet een geweldig compliment?  De resultaten zijn in ieder geval een stuk beter. Ik vond en vind dat hij de mensen om zich heen de verkeerde dingen leerde. Afstand doen van alles waar jezelf van houdt, laat een erg afhankelijke houding zien. Respect is beter. Maar het kostte heel veel moeite, om de mensen om me heen dat te leren.

Hij vertelde dat hij als jongen ging werken en zijn salaris afdroeg thuis. Zo hoorde dat. "Maar Paul deed het niet", zei hij beledigd. Paul was zijn oudere broer, daar was hij in zijn jeugd onaf-scheidelijk van geweest.  Had Paul misschien zijn ouders gedwongen om eens verder te kijken dan hun neuzen lang waren? Persoonlijk kon ik me beter inleven in Pauls standpunt. Hadden die ouders hem wel nodig? Hij studeerde ook en werd zanger. Dat was wel een man naar mijn hart. Totdat hij als volwassene in alle kuilen  voor volwassenen trapte, huwelijk, kinderen, een frusterende baan en tenslotte een vroege dood, omdat zijn organen het begaven. Zijn voorbeeld wilde ik niet volgen. Dat vertelde ik  aan mijn moeder, mijn vader was er toen niet bij. Zij protesteerde, natuurlijk. Maar ze accepteerde net als mijn vader mijn keuze en was er echt gelukkig mee. Het was heerlijk om te merken dat mijn ouders me accepteerden zoals ik was en ik mocht zijn die ik ben.

Dit lied zou een grote rol in mijn leven spelen en ik zou het  altijd opnieuw beluisteren,  als het me tegen zat of ik me eenzaam voelde. De kracht van de instrumenten speelde daarbij een even  grote rol. De doordringende geluiden van een trommel of een basgitaar kan wel eens de meeste invloed hebben. Ze geven mooie geluiden en doordringend. Bijna als de bellen of gongs die sjamaans gebruiken. Het dringt door alles heen en maakt dat ik me opgewekt begin te voelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten