vrijdag 25 september 2009

Voorlopig geen mening

Over de rol van de verzetsbeweging heb ik voorlopig  geen mening. Alles wat er over werd en wordt verteld, staat voor mij ter discussie. Dat komt omdat Nederland zich na de oorlog teveel als een vazalstaat van Engeland begon te gedragen. Ongetwijfeld zijn daar allerlei begrijpelijke  en logisch klinkende verklaringen voor, die ik dan even twijfelachtig vind. Wat er militair en door de regeringen is besloten, krijgen we dat ooit te horen?

Volgens mij komt Engeland de oorlog niet meer uit. Ze presteren het zelfs om het meest verdraagzame land van Europa, Zweden met duikboten te bedreigen. Dat is nog niet eens zo lang geleden. Wat er nu gebeurt hoeft geen verklaring te zijn, voor wat er zeventig jaar geleden gebeurde, maar het zet voor mij alles op zijn kop. De Engelsen zijn prima, als ze zich eens met de ontwikkelingen in hun eigen land bezig gingen houden. En ons met rust laten. Ik vraag me zelfs af  of er niet beter nog  een vredesgedrags verklaring met ze getekend kan worden.  Engeland is doodgewoon zijn eigen bedreiging aan het vormen en dat is niet het continent, waar ze verschrikkelijk op hangen en leunen. Al hun stoere gedrag is uitsluitend in hun eigen nadeel. En begon dat niet in wereldoorlog twee? Het mocht dan begrijpelijk zijn, dat ze in de tweede wereldoorlog verzetsgroepen hielpen vormen aan de rand van de Atlantische kust, maar deze bleven na de tweede wereldoorlog bestaan en      tegen hun eigen regeringen opgezet. Daarmee vallen ze door de mand. Dat is wat de Nederlandse regering over zich heen kreeg, tot ze er zelf een eind aan maakten. Het is langzamerhand typerend. Engeland blijft teveel in de oorlog zittten en maakt geen gebruik van civiele mogelijkheden als ze eens werkelijk ergens last van hebben. Ook die straatjongeren waar hetzelfde deel van het continent, aan de rand van de Atlantische kust, mee belaagd worden, vertonen dit gedrag. Omdat ik in Amsterdam woon en werk heb ik het gezien. Je hoeft zo'n knul maar een andere pet op te zetten en je ziet een soldaat, die staat te plunderen. Het is beter om deze groepen te weigeren naar het continent te gaan. Er moet iets drastisch veranderd worden daar aan de overkant van het Kanaal. Vredesgedrag is niet een heimelijke vorm van het voortzetten van een oorlog. Aan de andere kant willen ze graag advies en dat kan ook, maar ze krijgen het niet, als ze eerst iedereen die ze zou kunnen adviseren de keel dicht knijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten